Åpningstider
06 – 24 alle dager med adgangskort.

Medlemmer har tilgang til både 5. og 6. etasje og kan komme og gå som de ønsker innenfor åpningstidene. Bruk gjerne Sentralens beboerinngang fra Tollbugata. 

Resepsjon
Resepsjon og gjesteinngang er i 1. etasje med inngang fra Øvre Slottsgate 3, og betjenes av Sentralen mandag til fredag kl. 08-16. Gjester kan registrere seg i maskinen til høyre for resepsjonen. Du får da en sms når du har besøk, og kan hente gjestene i resepsjonen. 

Brukernavn og passord
Det er Garnesdata som drifter IT-tjenestene på Sentralen. Brukernavn får du tilsendt på epost fra dem, og passordet får du tilsendt på sms.

For å endre passordet du får på sms kan du gå til https://passord.sentralen.no.

For å få tilsendt brukernavn/passord på ny, kontakt Garnesdata på sentralen@garnesdata.no, eventuelt ring 407 23 495.

Adgangskort
Det er Sentralen som lager og administrerer adgangskort. Dersom adgangskortet ikke virker kan du spørre i resepsjonen i 1. etasje. Medlemskap er personlig og adgangskort er knyttet til én person. Du kan ikke låne ut adgangskortet ditt til gjester. 

OBS: Hvis du mister ditt adgangskort påløper det en kostnad på kr. 500,- til Sentralen for å få nytt. 

Internett
Nettverk: Sentralen1x
Logg inn med brukernavn og passord.

Gjestenett
Nettverk: Sentralen
eller
Nettverk: sentr-gjest-midl, passord: Sentralen2016

Ved problemer med internett, kontakt Garnesdata på sentralen@garnesdata.no, eventuelt ring 407 23 495.

Møteromsbooking på SoCentral
Møterom i 5. og 6. etasje (51, 52, 52 og 61) er gratis å låne, og bookes via nettsiden eller via appen til MainManager (se under). Disse møterommene kan bookes for maks. 3 timer om gangen, og har plass til ca. 8 personer. De er utstyrt med skjerm og whiteboard.

Husk å avbooke møterom dersom du allikevel ikke trenger det. Dersom du ikke tar i bruk  møterommet innen 10 minutter fra starttidspunkt på bookingen er møterommet ledig, og kan tas i bruk av andre. Du kan da ikke kreve å få møterommet fra de som har overtatt det.

Dersom du trenger møterom lengre enn 3 timer, eller trenger et større rom, kan du leie møterom i 2. og 3. etasje av Sentralen.

Leie av møterom, saler og produksjonsrom på Sentralen
Sentralen har utleie av større saler og produksjonsrom til ulike typer arrangementer, i tillegg til større møterom i 2. og 3. etasje. Disse bookes også i MainManager (se under).

Samfunnsentreprenører får rabatt på leie av møterom, saler og produksjonsrom fra Sentralen når aktiviteten er formålsnær Sentralen. Er du usikker kan du spørre bookingansvarlig på Sentralen når du booker.

Dersom du ønsker å rigge til arrangement dagen før må du avtale dette med bookingansvarlig, og medbrakt materiell og utstyr må fjernes samme dag som arrangementet er over. Se Sentralens hakkespettbok for arrangører for mer praktisk informasjon om leie av lokaler.

Catering ved leie av møterom, saler og produksjonsrom på Sentralen
All servering i husets saler, fellesarealer og produksjonsrom skal gå gjennom SentralenMat. Det er ikke tillatt med ekstern catering i forbindelse med arrangement på huset. I møterommene er det mulig å ha med egen kaffe og mat. Tilberedning av mat er ikke tillatt. Bestilling av mat og drikke tas direkte med Sentralen Mat (mat@sentralen.no           , tlf: 22 33 33 22).

Låne fellesområdet SoFelles i 5. etasje
Medlemmer av SoCentral kan låne fellesområdet i 5. etasje gratis til arrangementer på kveldstid og i helgene. Se mer info om hvordan du booker her.

Møtebookingsystemet MainManager
MainManager er både en nettside og en app. Last ned appen (Google Play eller iTunes App store), og tast inn Sentralen når du blir bedt om App Key. Skriv deretter inn brukernavnet ditt på Sentralen og passordet ditt.

Hvis du vil bruke nettsiden, går du til os3.mainmanager.no og logger på med brukernavn og passord.

MainManager kan dessverre oppleves veldig saktegående. Det er viktig å bruke riktig visning for at programmet ike skal laste inn all informasjon hver gang. Den letteste måten å bruke MainManager på er med visningen i bildet under. Velg ikonet Kalender, ikke Bestill møterom. Velg møterom til venstre (klikk på filter med rød trakt, og hent opp romnummer). Dobbeltklikk på tidspunktet du ønsker deg, og lagre nede til høyre når det er ferdig fylt inn. Dersom du allikevel ikke skal bruke møterommet er det veldig viktig at du avlyser. Det gjør du ved å gå inn på avtalen igjen, og huke av for avlys møte nederst i høyre hjørne.

skjermbilde-2016-09-19-kl-08-50-54

En mer utfyllende guide til bruk av MainManager finner du her. Har du spørsmål om MainManager kan du kontakte fellesskaper Marie (marie@socentral, tlf: 95 94 81 77).

Post
Posten blir levert i posthyller ved beboerheisen i 1. etasje, inngang Tollbugata.

Postadresse er:

Ditt bedriftsnavn
c/o Sentralen – PB 183, 0102 Oslo

Skap
Alle inkubatormedlemmer får tilgang til låsbare skap. Ta med egen hengelås, finn et ledig skap, og registrer hvilket skap du har tatt her.

Lagerplass
Det er mulig å leie ekstra lagerplass i kjelleren. Send epost til alf.magnus@sentralen.no om du er interessert i dette.

Vasking
Fellesområdet blir rengjort hver dag. Resten av lokalene vaskes 3 dager i uken. Alle har ansvar for å rydde opp etter seg, sette i og ta ut av oppvaskmaskinen, og lignende.

Resirkulering
Beholdere for kildesortering finner du ved kjøkkenområdene i 5. og 6. etasje.

Sykkelparkering
Finnes i Sentralens bakgård. Bruk adgangskort og kode for å låse deg inn.

Printer
Kontakt Garnesdata på sentralen@garnesdata.no, eventuelt ring 407 23 495, for å sette opp printertilgang. (Du kan også følge instrukser for å sette opp printer på Windows PC eller mac, men prosessen er såpass komplisert at vi anbefaler å snakke med Garnes).

Kontakt Garnesdata dersom printeren ikke fungerer (sentralen@garnesdata.no, tlf: 407 23 495). Husk at det både er printer i 5. og 6. etasje.

Dersom det er tomt for papir kan du gi beskjed til fellesskaper Marie (marie@socentral, tlf: 95 94 81 77), så hun kan låse deg inn i kjelleren for å hente mer papir. Dersom Marie ikke er på huset kan du kontakte resepsjonen i 1. etasje.

Du faktureres etterskuddsvis hvert kvartal for print.

Priser for printing:

  • A4 svart/hvitt: 20 øre
  • A4 farge: 1 krone
  • A3 svart/hvitt: 40 øre
  • A3 farge: 2 kroner
  • Skanning: 0 kr

Skjermer på møterom
Skjermene på møterommene trenger i utgangspunktet ikke skrus av eller på. De går på av seg selv når du kobler til PCen din til overgangen.

Hvis du ikke får skjermen til å virke er det mest sannsynlig fordi noen har skrudd av skjermen. Du finner av/på knapp på venstre side av skjermen, men denne skal kun brukes hvis du har prøvd alt annet først.

Dersom du bruker en mac kan det være lurt å trekke ut og sette inn overgangen i midten dersom du ikke får koblet til.

Bruk av projektor i Felles

    1. Skru på projektor med fjernkontroll (ligger i kurven som henger på veggen til høyre inne i SoCentral-hjørnet)
    2. Koble til USB-brikken ClickShare  (ligger samme sted, sjekk under om det står Sofa eller Langbord)
    3. Finn USB “ClickShare” på din datamaskin.
    4. Dobbelklikk på “for mac eller for PC” alt ettersom hva du har
    5. Clickshare kobler til – når det står “ready to share” kan du trykke på den store runde knappen med USB-tilkobling.